درباره ما

بسم الله الرحمن الرحيم

مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی ، بزرگترین مرکز پاسخگویی شیعه ( از لحاظ وسعت موضوعات تخصصی و گستره مخاطبان) در جهان اسلام است که با هدف پاسخگویی تخصصی به سوالات و شبهات، توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاسیس گردیده و با همکاری اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در چهار حوزه پاسخگویی به پرسش‌های مراجعان پاسخ‌ می‌گوید.
اين مركز با توجه به گستردگی قلمرو معارف اسلامی و گوناگونی سؤالات و شبهات ارسالي در زمینه‌های مختلف (کلام و اعتقادی، فلسفی، تاریخی، سیره اهل بیت، ‌قرآن، فقه، حدیث، اخلاق، تربیتی و...) با تشکیل گروه‌های پژوهشی به پاسخ دهي اهتمام ورزيده است . از این رو با توجه به امکانات موجود در واحد، شش گروه زیر شکل گرفت:
1ـ فلسفه و کلام،
2ـ فقه و احكام ،
3ـ اخلاق ،
4ـ تاریخ و سياست ،
5ـ قرآن و حديث،
6- مشاوره
هر یک از گروه‌های شش‌گانه، از مدیر گروه و چند محقق تشکیل شده است. در عین حال، سؤالات وارده، فراتر و متنوع‌تر از گروه‌های تشکیلی است. این گونه پرسش‌ها به تناسب ارتباط با گروه‌های مذکور، به هر یک از گروه‌های تخصصی داده شده و پس از پاسخگویی فرستاده می‌شود. پاسخ‌های آماده شده محققان، توسط مدیر گروه‌ها و مدیر پژوهش، ‌ارزیابی می‌شود.

شیوه پاسخگویی و راه‌های ارتباط
پاسخگویی به سؤالات و شبهات به صورت هاي ذيل است:

1ـ پاسخگویی کتبی
با سابقه بیش از سه دهه پاسخگویی، از طریق نامه و ایمیل به سوالات هموطنان پاسخ مکتوب ارائه می‌دهد.
پرسش‌هایی که از طریق نامه يا ايميل به مرکز ارسال می‌شود ، به صورت کتبی جواب داده شده و به نشانی پرسشگر ارسال می‌شود.
در اين بخش تاكنون به بيش از 100000 پرسش ، پاسخ داده شده است.
این بخش نامه‌ها و پرسش‌های اینترنتی را از پنج طریق دریافت نموده و پاسخ‌ را برای پرسشگران و مخاطبان ارسال می‌کند:
1ـ فرم ارسال پرسش در سایت پاسخگو
2ـ فرم ارسال پرسش در سایت پرس‌وجو
3- فرم ارسال پرسش در سايت پرسمان قرآني
4ـ ایمیل پاسخگو (porsesh@pasokhgoo.ir)

2ـ پاسخگویی تلفنی:

اين واحد با هدف دسترسي آسان و سريع پرسشگران به پاسخ هاي دینی، در سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده و با بهره‌گیری از کد خدماتی (09640) به صورت زنده پاسخگوی پرسش‌های دینی است.
اين بخش كه در مدت كوتاهي توانست جايگاه مناسب و در خور شأني براي خود كسب نموده و مورد استقبال گسترده اقشار مختلف جامعه قرار گيرد.
این بخش با استفاده از 150 خط مستقل و بهره گيري از 200 محقق و متخصص حوزوي در قالب 100 كرسي ، روزانه به بیش از 3500 تماس تلفنی که در بردارنده حدود8000 سئوال است ، پاسخگویی می نماید.
ساعات فعالیت این واحد در سه شیفت صبح و عصر و شب بوده و روزانه 10 ساعت پاسخ‌گوی سؤالات مراجعان محترم است.

3- پاسخگویی اینترنتی

ا)تأسیس سایت پاسخگو

این سایت جهت ارتباط سریع و گسترده با مخاطبان کشوری و جهانی و بهینه ‌سازی اطلاعات و استفاده از بایگانی پاسخ‌های موجود در مرکز راه‌اندازی شد. تاکنون در سایت این مرکز بیش از 1500 پرسش و پاسخ‌ برگزیده در بانک پرسش‌ها، بیش از صد مقاله برگزیده در حوزة پاسخگویی در بخش مقالات و آثار و کتاب‌های منتشره این مرکز در بخش کتابخانه قرار گرفته و روز به روز بر حجم آن افزوده می‌شود.

ب) پاسخگويي اينترنتي (آفلاين)

1- گفتگوي ديني در سايت اسك دين
این سایت که در سال 1388 در راستای پاسخ‌دهی به سوالات و شبهات دینی در جوامع مجازی راه‌اندازی شد . تحت نظارت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می‌باشد که در قالب انجمن‌هایي و با حضور کارشناسان دینی مرکز ملی پاسخ به سوالات دینی، رسالت پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی را بر عهده دارد.
در اين سايت هم اكنون 9 انجمن فعالیت می‌کند که هفت انجمن آن علمی و دو انجمن آن خدماتی و مدیریتی است. اين سايت بر اساس آمار سايت الكسا كه يكي از معتبر ترين سايت هاي آمارگيري جهاني است يكي از پربازديد ترين سايت هاي مذهبي ايران است.

2- كانون گفتگوي قرآني در سايت اسك قرآن
كانون گفتگوي قرآني ، محيطي براي تبادل نظر در مباحث قرآني است كه در حوزه پاسخگويي تخصصي و عمومي قرآن فعاليت مي كند . اما رسالت اصلي آن ، پاسخ متقن به شبهات است .
اين سايت هماكنون ، به بركت قرآن و با همت و تلاش كاربران ، مديران و پاسخگويان از نظر كمي و كيفي پيشرفت چشمگيري پيدا كرد و بر اساس آمار سايت الكسا، از پربازديد ترين سايت هاي مذهبي ايران است .
پ) پاسخ‌گویی زنده(آن‌لاین)

سابقه حضور در پالتاک از سال 79
گسترش فعالیت در سایر سایتها و چت روم ها
این مرکز در اواخر سال 85 وارد عرصه جدید پاسخ¬گویی در اینترنت به صورت مستقیم (آن لاین) شده و از طریق سایت ، یاهو مسنجر، ...... ارتباط شیعی به پرسش‌های مخاطبان به صورت زنده پاسخ می‌دهد.
محققان اين واحد با حضور روزانه 6 ساعت به پرسش هاي مخاطبان به طور زنده پاسخ مي دهند.
اين بخش طي 5 ماه گذشته به 15000 پرسش مراجعان پاسخ داده است.

ث) جوامع مجازی

در این بخش سایتهایی مثل کلوب،
سرزمین مجازی ایرانیان (http://www.netiran.net/group/47/) ،
ایران 20 (http://www.iran20.com/group.php?group_id=2019&v=discussions)
و ... محل فعالیت کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی است.
البته بیشترین فعالیت گروه در سایت کلوب هست که به علت داشتن بیش از یک میلیون عضو و امکانات بیشترمورد توجه مرکزملی پاسخگویی قرار گرفته است .
گروه پاسخگویی در این سایت با داشتن حدود دوازده هزار عضو جزو برترین کلوب های مذهبی بوده و یکی از فعالترین کلوب های این سایت می باشد .
در این سایت به طور متوسط روزانه به 100 پرسش کاربران پاسخ مستقیم داده می شود
و این رقم غیر از پیام های گروهی و مقالاتی است که به طور مرتب برای ده هزار نفر عضو ارسال می گردد .
به جز این ها ، روزانه صد ها مطلب آموزنده توسط کارشناسان مرکز داغ شده که در معرض دید و استفاده دهها هزار نفر از اعضای سایت کلوب قرار می گیرد .

با یک نگاه کلی به فعالیت بیش از دوساله مرکز ملی در سایت کلوب این گونه اشاره کرد :
مجموع پست های گذاشته شده در تالار اصلی کلوب 10500 پست
مجموع چت های پاسخگویی : بیش از 40000 گفتگو
مجموع مقالات ارائه شده :بیش از 2000 مقاله در گروه پاسخگویی
مجموع پاسخ های ارائه شده در پیام خصوصی: بیش از 12000پاسخ
بازدید کاربران از کلوب مرکز ملی و پروفایل های کارشناسان مرکز صد ها هزار بار

4- پاسخ‌گویی رسانه‌ای:

امروزه اهمیت، گستردگی و تأثیر رسانه‌ها امری واضح و غیر قابل انکار است. مرکز در این حوزه وظایف مختلفی از جمله ارائه موضوعات، طراحی، محتوا و حتی اجرای برنامه‌های رسانه‌ای به صورت مکتوب، شنیداری و دیداری با همکاری رسانه‌ها ارائه می‌دهد و برنامه های نیز برای توسعه این بخش در نظر دارد.

آموزش
پژوهش یا فرآوری

تولیدات مرکز

أ) فعالیت اصلی و اولیه مرکز پاسخ به سؤالات، پاسخگویی به پرسش‌های کتبی رسیده است. از ابتدای تأسیس مرکز تاکنون تعداد 33000 نامه رسیده، برخی از نامه‌ها تا صد سؤال در برداشته است. با میانگین وجود حداقل 5 سؤال در هر نامه، تعداد پرسش‌های ارسالی 165000 سؤال بوده که به آنها پاسخ داده شده است.

ب) تدوین جزوات: با توجه به فراوانی برخی از سؤالات و کلی و اساسی بودن آنها، نیز درخواست برخی از مخاطبان و پرسشگران برای ارسال کتاب یا جزوه، کتابچه‌ها و جزواتی به صورت جامع و مفصل با توجه به نوع سؤال فراهم آمده است. تاکنون 227 جزوه در موضوعات مختلف تدوین شده است.

ج) برنامه نرم‌افزاری مرکز: این برنامه آغاز شده و در حال اتمام می‌باشد. پرسش‌های چند سال اخیر به همراه پاسخ‌ها در این برنامه جمع‌آوری شده، با توجه به مشابهت سؤالات کنونی با آنها، بسیاری از پاسخ‌ها به صورت آماده بازیابی و ارسال می‌شود. این برنامه در حال آماده سازی جهت استفاده عموم می‌باشد.

د) طرح نگارش کتاب: براساس اهمیت برخی از موضوعات و فراوانی سؤالات در آن زمینه، این مرکز برخی از طرح‌های ویژه جهت جمع‌آوری سؤالات در موضوعات مهم و اساسی را اجرا کرده تا آنها را به صورت کتاب مستقلی منتشر نماید. در
این راستا تاکنون چندین مجموعه (توبه، پاسخ‌های برگزیده رمضان، پاسخ‌های برگزیده محرم، همسران پیامبر) به چاپ رسیده و چندین اثر دیگر، از جمله پرسمان، دعا، پیامبر اعظم، روابط دختر و پسر در اسلام، موسیقی، برد و باخت در مسابقات در دست انتشار دارد.

ه) طرح‌های آینده: تدوین کتاب‌ها و آثار بیشتر در این زمینه گسترش فعالیت در بخش اینترنت، به روز نمودن پاسخ‌ها با توجه به شبهات موجود، شبهه‌شناسی و حضور به موقع و آمادگی در عرصه فرهنگی و مراکز حساس، تسریع در ایجاد ارتباط و ارسال پاسخ‌ها، فعالیت بیشتر در عرصه پاسخ‌گویی اینترنت، حضور در عرصه‌های علمی مانندگردهمایی‌ها و تعامل با مراکز فعال پاسخگویی و پژوهشکده‌های درونی پژوهشگاه،‌ ایجاد نشست‌های تخصصی با کارشناسان حوزه و دانشگاه، استفاده از نیروهای کارآمد حوزوی و ارتباط با آنها و... مرکز پاسخگویی از دریافت هرگونه پیشنهاد و انتقال استقبال می‌کند.

نشانی: قم ـ صندوق پستی 197 ـ 37185
تلفن مستقیم: 37743183 - 025
تلفن تماس: 09640