پرسش:
شأن نزول آيه 29 سوره فتح1 چيست؟
پاسخ:
تعبير "كساني كه با پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله هستند" اشاره به كساني دارد كه در فكر، اخلاق و عمل همراه با پيامبر بودند كه شامل اصحاب معاصر پيامبر صلي الله عليه و آله و مسلمانان زمانهاي بعد ميشود كه از خط فكري و عملي و اخلاقي آن حضرت پيروي ميكنند، ولي شامل منافقصفتان نميشود كه همزمان و همراه ظاهري پيامبر صلي الله عليه و آله بودند، ولي خط فكري و عملي آنها با آن حضرت متفاوت بود. معروف در ميان علما و دانشمندان اهل سنت اين است كه صحابه رسول اللَّه (ص) داراي اين امتياز خاص بر افراد ديگر از امت هستند كه همگي پاك و پاكيزهاند، و از آلودگيها بدورند، و ما حق انتقاد از هيچيك از آنها نداريم، و بد گويي از آنها مطلقا ممنوع است، حتي به گفته بعضي موجب كفر ميشود! و براي اثبات اين مقصود به آياتي از قرآن مجيد استناد كردهاند، از جمله آيه مورد بحث كه ميگويد:" خداوند به كساني از آنها كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادهاند وعده مغفرت و اجر عظيم داده است" ولي هر گاه خود را از پيشداوري ها تهي كنيم، قرائن روشني در برابر ما وجود دارد كه اين عقيده مشهور را متزلزل ميسازد: از روايات اسلامي چنين استفاده ميشود كه اصحاب پيامبر (ص) هر چند امتياز مصاحبت آن بزرگوار را داشتند، ولي كساني كه در دورانهاي بعد ميآيند و از ايمان راسخ و عمل صالح برخوردارند از يك نظر از صحابه افضلند، چرا كه آنها شاهد انواع معجزات بودهاند ولي ديگران بدون مشاهده آنها، و با استفاده از دلائل ديگر، در همان راه گام نهادهاند. چنان كه در حديثي از پيامبر (ص) ميخوانيم كه يارانش عرض كردند: "نحن اخوانك يا رسول اللَّه؟! قال: لا انتم اصحابي، و اخواني الذين ياتون بعدي، آمنوا بي و لم يروني، و قال: للعامل منهم اجر خمسين منكم، قالوا بل منهم يا رسول اللَّه؟ قال: بل منكم! ردوها ثلاثا، ثم قال: لانكم تجدون علي الخير اعوانا" "آيا ما برادران توايم اي رسول خدا؟ فرمود: نه! شما اصحاب من هستيد، ولي برادران من كساني هستند كه بعد از من ميآيند و به من ايمان ميآورند در حالي كه مرا نديدهاند" سپس افزود:" افرادي از آنها كه اهل عمل صالحند اجر پنجاه نفر از شما را دارند! عرض كردند پنجاه نفر از خودشان اي رسول خدا؟! فرمود: نه! پنجاه نفر از شما!! و سه بار آنها اين سخن را تكرار كردند (و پيامبر (ص) نفي كرد) سپس فرمود: اين به خاطر آن است كه شرايطي در اختيار داريد كه شما را در كارهاي خير ياري ميكند"2 در صحيح مسلم نيز از رسول خدا (ص) چنين نقل شده كه روزي فرمود: "وددت انا قد رأينا اخواننا" "دوست ميداشتم برادرانمان را ميديديم" "قالوا: ا و لسنا اخوانك يا رسول اللَّه؟!" " گفتند: آيا ما برادران تو نيستيم اي رسول خدا؟!" فرمود: "انتم اصحابي و اخواننا الذين لم ياتوا بعد" " شما اصحاب من هستيد، اما برادران ما هنوز نيامدهاند"3 عقل و منطق نيز همين را ميگويد كه ديگران كه تحت پوشش تعليمات مستمر پيامبر (ص) در شب و روز نبودهاند و در عين حال همانند ياران پيامبر ص يا بيش از آنها ايمان و عمل صالح داشتهاند برترند. اين سخن از نظر تاريخي نيز بسيار آسيب پذير است چرا كه بعضي از صحابه را ميبينيم كه بعد از پيغمبر اكرم (ص) و يا حتي در عصر خود او راه خطا پيمودند. ما چگونه ميتوانيم كساني را كه آتش جنگ جمل را افروختند و آن همه مسلمانان را به كشتن دادند و بر روي خليفه به حق پيامبر (ص) شمشير كشيدند از گناه تبرئه كنيم؟! يا كساني كه در "صفين" و "نهروان" اجتماع كردند و سر به شورش در برابر وصي و جانشين پيامبر (ص) و برگزيده مسلمين برداشتند، و خونهاي بي حساب ريختند، مشمول رضاي خدا بدانيم، و بگوئيم گرد و غبار عصيان نيز بر دامان آنها ننشسته است؟! و از اين عجيبتر عذر كساني است كه تمام اين مخالفتها را به عنوان اينكه آنها "مجتهد" بودند و مجتهد معذور است توجيه ميكنند! اگر بشود چنين گناهان عظيمي را به وسيله "اجتهاد" توجيه كرد ديگر هيچ قاتلي را نميتوان ملامت نمود، و يا حدود الهي را در باره او اجرا كرد، چرا كه ممكن است اجتهاد كرده باشد. چه بهتر كه ما در عين احترام به صحابه رسول اللَّه (ص) و كساني كه همواره در خط او بودند معيار قضاوت در باره آنها را اعمال و عقائدشان در طول زندگانيشان از آغاز تا انجام در نظر بگيريم، همان معياري كه از قرآن استفاده كردهايم و همان معياري كه خود پيامبر (ص) يارانش را با آن ميسنجيد.4 1. " مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوي عَلي سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً " " محمّد (ص) فرستاده خداست و كساني كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود ميبيني در حالي كه همواره فضل خدا و رضاي او را ميطلبند نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است اين توصيف آنان در تورات و توصيف آنان در انجيل است، همانند زراعتي كه جوانههاي خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محكم شده و بر پاي خود ايستاده است و بقدري نموّ و رشد كرده كه زارعان را به شگفتي واميدارد اين براي آن است كه كافران را به خشم آورد (ولي) كساني از آنها را كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام دادهاند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظيمي داده است. " 2. حقي بروسوي، اسماعيل، تفسير روح البيان، بيروت، دارالفكر، بي تا، ج9، ص: 61. 3. نيشابوري قشيري،، ابوالحسين مسلم بن الحجاج ، صحيح مسلم، بيروت، دار إحياء التراث العربي، بي تا، ج1، ص 218. 4. آيت الله مكارم شيرازي ، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الإسلامية ، 1374ش، ج22، ص: 119.